Samen in Zaken
Image default
Zakelijk

Wat is het nieuwe beoordelen?

Er zijn steeds meer organisaties die van de traditionele HR cyclus afstappen en dat ze een andere manier zoeken in plaats van het houden van beoordelingsgesprekken. Deze organisaties voeren namelijk het nieuwe beoordelen in. Maar wat houdt dat nieuwe beoordelen nou precies in? Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat werkgevers of organisaties op een andere manier willen kijken naar hun werknemers en dat ze de hen anders willen beoordelen. Bij de nieuwe manier van beoordelen zijn de medewerkers zelf verantwoordelijk voor het opstellen van doelen, want eigenlijk ben je toch continu het jaar in contact met je leidinggevende of medewerker met het groeien, reflecteren en ontwikkelen met elkaar, maar waarom dan nog die drie vaste gesprekken per jaar. En dat is waarom organisaties dus kiezen voor het nieuwe beoordelen.  

Waarom het nieuwe beoordelen? 

Waarom je deze manier invoert heeft eigenlijk te maken met dat medewerkers vaak gespannen zijn op het moment dat ze beoordeeld gaan worden door hun leidinggevende. Zo heb je namelijk ook zat organisaties waarin deze beoordelingsgesprekken vrij subjectief gehouden worden en dan word je vaak ook beoordeeld op de persoonlijke voorkeur. En de traditionele manier van het voeren van een beoordelingsgesprek gaat vooral over de laatste weken of maanden en eigenlijk niet gericht op de toekomst. En dat laatste is waar ze naartoe willen gaan bij het nieuwe beoordelen. En zo’n gesprek wordt vaak ook gehouden met de manager en de manager weet vaak ook niet hoe jij functioneert, zo is een gesprek met je directe leidinggevende dus veel realistischer.  

Hoe voer je het in? 

Je wilt met het nieuwe beoordelen eigenlijk dat iedereen wat te zeggen heeft en dat iedereen centraal staat. Om deze manier van beoordelen aan te passen, gaan er wel eerst wat stappen aan vooraf. Je moet allereerst starten door dus de vaste momenten af te schaffen en door dus meerdere malen per jaar betekenisvolle gesprekken te voeren, zo ga je dus eigenlijk van het lange termijn naar het korte termijn. En zo leg je ook de focus om continu nieuwe doelen te stellen op de werkgevers. En door over te stappen op de korte termijn cyclus, stap je ook af van de dingen die fout gaan en heb je meer focus op hoe je het doel wilt behalen. Zo verander je het eenzijdige gesprek naar een proces dat je samen bepaalt wat de uiteindelijke doelen zijn en waar een ieder verantwoordelijk voor is.