Veschillen in software oplossingen voor bedrijven

Bedrijfsprocessen efficiënter inrichten met goede software

Elk bedrijf is uniek met haar eigen bedrijfsregels en bedrijfsprocessen. En de noodzaak van het gebruik van goede software is in deze digitale tijd een must. Maar wat maakt de software ‘goed’ voor een organisatie. Immers, er zijn zoveel variabelen en verschillen dat een standaard oplossing voor alles niet bestaat. Belangrijk om in dit geval te weten is welke processen niet noodzakelijkerwijs gegeneraliseerd hoeven te worden. Wanneer processen te algemeen zijn voor iedereen, kan er ‘waste’ ontstaan en in-efficiency. Door aangepaste softwareoplossingen creëren die maximaal zijn aangepast aan de behoeften van de gebruiker wordt een hoge productiviteit behaald, plezierige werkomstandigheden voor de gebruiker en uiteindelijk een kostenbesparing, wat weer een concurrentievoordeel oplevert voor de organisatie.

Maatwerk software vs. standaard oplossingen

Nieuwe software implementeren binnen organisaties is altijd een uitdaging én een belangrijke keuze. Niet alleen moet je weten welke oplossingen de nieuwe software biedt en hoe de software in de organisatie geïmplementeerd moet worden. Het is ook belangrijk om te weten welke soort software je gaat implementeren. Grofweg valt de keuze altijd op te maken in standaard software pakketten en maatwerk software pakketten. De standaard softwarepakketten worden vaak voor meerdere sectoren, branches en bedrijven gemaakt en zijn dus wat algemeen, maar kunnen hierdoor wel in meerdere bedrijven geïmplementeerd worden. Er is vaak wel ruimte om na implementatie de software te ‘tweaken’ en lichtelijk aan te passen aan de wensen van de gebruiker, echter de mogelijkheden zijn niet oneindig.

Nuttige voordelen zijn:

  • Relatief voordelig en dus lage kosten
  • Software is vaak al doorontwikkeld en dus redelijk stabiel en betrouwbaar
  • Er worden regelmatig updates uitgebracht met nieuwe functies en beveiligingsupdates

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Deze zijn over het algemeen:

  • Organisatie dient zich aan te passen aan het softwarepakket
  • Complexe vraagstukken kunnen mogelijk niet worden opgelost door het software pakket en dus wordt er gezocht naar een tijdelijke oplossing dat nooit echt optimaal werkt

Kiest de organisatie echter voor maatwerk oplossingen, dan wordt er software volledig vanaf de grond ontwikkelt op basis van de wensen , eisen en verwachtingen van de gebruiker. Hierin is geen limiet opgelegd en alles is mogelijk. Het spreekt voor zich dat de ontwikkeltijd stuk langer is dan een standaard oplossing, de implantatie kan immers pas plaats als de software klaar is waar een standaard oplossing direct inzetbaar is.

Belangrijk voordelen zijn:

  • De software is schaalbaar, flexibel en altijd aanpasbaar
  • Volledig afgestemd aan de wensen, eisen én budget van de klant
  • Grote toewijding en betrokkenheid van applicatieontwikkelaars doordat er veel persoonlijk contact is tussen opdrachtgever en software bouwer

De nadelen zijn over het algemeen:

  • De initiële kosten zijn hoger, omdat software opnieuw geschreven moet worden en de software getest moeten worden op bugs
  • Het kost veel tijd om maatwerk software te implementeren

Conclusie: wat is goed voor mij?

Door softwareoplossingen of mobiele apps op maat te ontwikkelen, die over het algemeen duurder zijn dan standaard oplossingen, wordt doorgaans op de lange termijn kosten bespaard. Echter hangt het volledig af van de wensen van de gebruiker. Indien een standaardpakket prima of grotendeels voldoet aan de wensen van de gebruiker, kan hiermee al een grote efficiency en productiviteitswinst behaald worden.

Bezoek de website voor meer informatie : https://www.appelit.com