Hoe bepaal je de waarde van je bedrijf voor mogelijke verkoop

Als je een eigen bedrijf bent gestart, dan heb je hier waarschijnlijk ook een hoop tijd en geld in geïnvesteerd. Ben je daarom van plan om binnenkort je bedrijf te gaan verkopen, dan wil je dat natuurlijk wel op een goede manier doen. Een van de belangrijkste onderdelen voor het verkopen van je bedrijf, is het bepalen van de waarde. Een klant wil natuurlijk weten waar hij aan toe is, mocht hij tot koop van het bedrijf overgaan.

Soms is het van te voren ook nog mogelijk om de waarde van je bedrijf te verhogen, om deze vervolgens voor het beste rendement te verkopen. Benieuwd naar de factoren die van invloed zijn voor de waardebepaling van jouw bedrijf? Lees dan vooral verder in onderstaand artikel.

Veel verschillende factoren

Er zijn een tal van factoren die van invloed zijn op de waarde van je bedrijf. Om je bedrijf op een goede manier te verkopen, is het verstandig om al deze onderdelen ook goed op orde te hebben. Is dat op dit moment nog niet het geval? Dan kun je met een goed plan van aanpak er alsnog voor zorgen dat de verkoop van je bedrijf goed verloopt. Zie de infographic met 16 factoren voor de belangrijkste onderdelen die van invloed zijn voor de waarde van je bedrijf.

Omzet en de complexiteit

De eerste twee factoren die van invloed zijn voor de waarde van je bedrijf zijn de omzet en de complexiteit. Bedrijven met een hoge omzet zijn natuurlijk een stuk aantrekkelijker voor mogelijke klanten dan bedrijven die elke maand weinig omzet maken. Daarnaast is ook de complexiteit van belang voor de waarde van je bedrijf. Een potentiële koper zal bijvoorbeeld kijken naar de snelheid van bedrijfsprocessen en andere zaken die hierbij komen kijken. Is de complexiteit van je bedrijf op dit moment nog te hoog? Dan is het verstandig om deze eerst te verlagen voordat je je bedrijf daadwerkelijk gaat verkopen.

Meer waarde creëren voor de verkoop

Nadat je hebt bepaald wat de huidige waarde van het bedrijf is, dan kun je deze data analyseren. Hierdoor kun je in kaart brengen waar de sterke en zwakke punten van het bedrijf liggen en waar er dus nog ruimte voor verbetering is. Door bijvoorbeeld een nieuwe strategie toe te passen, de methodiek te veranderen of extra technologieën toe te voegen aan het bedrijf kan het rendement aanzienlijk verbeterd worden.

https://www.nomonkeybusiness.eu/blog/bedrijf-verkopen-infographic/