ZZP Administratiebureau

Bent u een eigen bedrijf begonnen, dan is dat natuurlijk een zeer mooi gegeven. Het betekent namelijk dat u optimaal kunt genieten van uw eigen vrijheid en creativiteit. U heeft namelijk niemand boven u werken en dat is een zeer mooi gegeven te noemen. Een nadeel is echter dat u ook verantwoordelijk bent voor een goede administratie. Het is belangrijk dat u deze op een deugdelijke manier voert, want een administratie moet altijd controleerbaar zijn. Bovendien is het handig voor uw eigen financiële overzicht. In principe zijn er dus veel voordelen waar u aan kunt denken. Toch is het niet altijd nodig om zelf de administratie te voeren. Hieronder bespreken wij enkele afwegingen, zodat u kunt nagaan of een ZZP Administratiebureau noodzakelijk is voor u, of wanneer dit juist niet het geval is.

 

Hoe groot is uw bedrijf?

Als het gaat om een ZZP administratiebureau inhuren om taken over te nemen, is de vraag uiteraard: hoe groot is uw bedrijf en hoeveel administratie heeft u. Bent u bijvoorbeeld vrijwel altijd alleen aan het werk? Maakt u af en toe een factuurtje en moet u wat kosten opgeven, maar is er voor de rest weinig aan de hand? In dat geval is het niet echt noodzakelijk om een ZZP administratiebureau in te huren, want dit kan dan zonde zijn van uw tijd en geld. Het overdragen en communiceren met uw administrateur kan dan meer tijd kosten dan het daadwerkelijk uitvoeren. Bovendien zijn er ook veel goede boekhoudprogramma’s alwaar u dan gebruik van kunt maken. Dat kan de zaak natuurlijk ook flink vergemakkelijken.

Heeft u echter een groter bedrijf? Het kan bijvoorbeeld zijn dat u werknemers en dergelijke in dienst heeft en bovendien te maken krijgt met veel lastige kosten en afschrijvingen. In dat geval is het juist aan te raden om wel een administrateur ter hand te nemen, want uw administratie is dan veel foutgevoeliger te noemen. Al met al kan dat dus een pittige afweging zijn.

 

Hoeveel ervaring heeft u zelf

Dan speelt uw eigen ervaring natuurlijk ook nog een belangwekkende rol. Kunt u een beetje overweg met computers, administratie en dergelijke? In dit geval kunt u verscheidene zaken uitbesteden. Het is zelfs mogelijk om een deel uit te besteden, maar ook een deel zelf te doen. Veel mensen besteden bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting uit, maar doen de btw-aangifte zelf, omdat dit in principe vrij eenvoudig te noemen is. Heeft u echt geen ervaring en krijgt u al de kriebels als u alleen al denkt aan de vervelende administratie? In dat geval is het aan te raden om het in het geheel uit te besteden.