Om je bedrijf tot marktleider te maken, is het belangrijk om het goed online te profileren zodat je een betrouwbare bedrijfs identiteit creëert. Online aanwezigheid mag niet worden onderschat, aangezien het je bedrijf vertegenwoordigt. Met de juiste strategie kunnen jouw socialmediaprofielen en website hoogwaardige klanten aantrekken en tegelijkertijd concurrenten ervan weerhouden je huidige klanten weg te nemen. Hier zijn enkele tips om dat te doen door je bedrijf online te profileren.
Eerste indrukken zijn belangrijkOnderzoek suggereert dat er slechts zeven seconden verstrijken voordat een potentiële klant een indruk vormt van je bedrijf. Dat is best snel, vind je niet? Wat bezoekers voor het eerst in die eerste zeven seconden zien, is een bepalende factor of ze blijven lezen en onderzoeken of op de terugknop van hun browser klikken. Wanneer je je bedrijf online profileert, zorg er dan voor dat het weergeeft wat je wilt dat klanten over jou en jouw bedrijf weten.
Benut je website volledigAls je je website niet volledig benut, loop je mogelijk potentiële klanten mis. Er zijn veel bedrijven die niet voldoende tijd besteden aan het nadenken over wat ze op hun site moeten zetten. Dit resulteert vaak in een saaie website die lijkt op vele andere websites en niet veel doet om contact te maken met lezers. Een geweldige plek om te beginnen is bijvoorbeeld door een “Over ons” pagina te maken; deel informatie over jezelf en je bedrijf en schets wat jou anders maakt dan concurrenten. Een andere handige tactiek is om een pagina met veelgestelde vragen (FAQ) te maken; als mensen onderwerpen of vragen zien waar ze mee te maken kunnen hebben en waarmee ze interactie kunnen hebben, is de kans groter dat ze in de buurt blijven en andere pagina’s op je site verkennen.
Doelmarketing is de sleutelDenk na over wie je klanten zijn voordat je begint met het online opbouwen van je profiel. Kruip in hun hoofd en noteer wat aantekeningen over wat ze misschien zoeken van een bedrijf als het jouwe. Identificeer pijnpunten (zijn er problemen die je kunt oplossen?) en voordelen die voor hen belangrijk zijn (waardoor waarderen ze jouw product of dienst?). Zodra je meer over deze mensen weet, is het veel gemakkelijker om online met hen te praten en dat het online profileren gaat werken. Dit draagt ook bij aan het identificeren van je bedrijfs identiteit.
SEO en sociale mediaErvoor zorgen dat de online aanwezigheid van je bedrijf wordt gevonden zou een van je belangrijkste doelen moeten zijn bij het online opzetten van een bedrijfs identiteit. Het kan natuurlijk niet werken als je niet wordt gevonden. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een van je beste tools om dat doel te bereiken. Werk samen met een professionele SEO-expert of leer wat je er zelf aan kunt doen door wat onderzoek te doen en technieken te implementeren zoals site-inhoudsaudits, trefwoordanalyse, zoekvriendelijke URL’s, metabeschrijvingen en trefwoordtags.
|