Het vertellen waar jouw merk precies voor staat is niet alleen een waardevolle manier om jouw producten of diensten te adverteren, maar een overtuigend verhaal omvat de leidende principes van jouw merk die invloed hebben op vele aspecten binnen je organisatie. In dit artikel brengen we vijf kenmerken in kaart die belangrijk zijn bij het vaststellen van jouw merkverhaal. Een merkverhaal beschrijft de bestaansredenEen ijzersterk merkverhaal zorgt ervoor dat mensen in een oogopslag begrijpen waarom jouw merk in het leven is geroepen. Dit verhaal staat vaak centraal in het communiceren van het doel van het merk en houdt zich bezig met welke problemen een merk probeert op te lossen of welke dingen een merk graag wilt veranderen. Deze visie zorgt ervoor dat mensen kunnen begrijpen wat je precies doet, waardoor ze zich beter met jouw merk verbonden kunnen voelen. Wees trots op je underdog-statusBij het opzetten van een nieuw merk, zal je ervoor moeten zorgen dat jouw merk zich differentieert van de competitie die zich al ruim en breed gevestigd hebben. Wees daarom vooral niet bang om de underdog-status te accentueren in je merkverhaal. Probeer een goed verhaal te vertellen op basis van waarom jouw merk zich een weg weet te banen tussen de grotere concurrenten. Zorg voor een persoonlijke bindingBranding kan ervoor zorgen dat je een identiteit creëert die zich onderscheidt van de concurrentie en een band met jouw publiek aanwakkert. Merken die een sterke identiteit weten op te zetten en een duidelijk doel voor ogen hebben, zijn in staat om meer betekenisvolle en persoonlijkere verbindingen te vormen, die uiteindelijk resulteren in een toegewijd publiek. Het is niet alleen een merk of een product, maar eerder een middel tot een doel dat door jouw merk wordt gepersonifieerd. Dit houdt ook wel in dat jouw merk een integraal onderdeel is van de levensstijl van jouw specifieke publiek. Breng de oprichters en het team in beeldEen merkverhaal wordt sterker wanneer de oprichters en het team worden gepresenteerd aan de klanten. Naast de transparantie en vertrouwdheid die je hiermee opbouwt richting jouw klanten, zorg je er ook voor dat jouw merkverhaal een persoonlijk tintje krijgt. Wees daarom niet bang om jezelf en je team in het zonnetje te zetten en uit te leggen waar jouw team precies voor staat. Geef terugVeel merken zijn in staat om een element van sociaal goed centraal te stellen in hun merkverhaal. Dit houdt in dat jouw merk zich bezighoudt met het teruggeven aan gemeenschappen, het verduurzamen van de wereld of het helpen van klanten om het beste uit zichzelf te halen. Dergelijke doelen verheven het merkverhaal en bieden een hogere sociale waarde aan jouw publiek. |
https://omdbranding.nl/services/branding |
