Samen in Zaken
Image default
Internet

Waarom ondernemers niet meer zonder reviews kunnen

Tijdens het online shoppen laten de meeste consumenten zich beïnvloeden door reviews geschreven door voorgaande klanten van een webshop. Dit komt doordat ervaringen van bestaande klanten, in tegenstelling tot verkooppraatjes van salesmensen, erg transparant overkomen. Bovendien is het aanbod op het internet ontzettend groot en consumenten bepalen heel snel of ze wel of niet op jouw webshop gaan bestellen. Meestal heeft dit te maken met hoe betrouwbaar een webshop voor de bezoeker aanvoelt. Positieve reviews over jouw webwinkel en de producten kunnen het vertrouwen van potentiële klanten vergroten. 

Het belang van reviews

Reviews zijn erg waardevol en fungeren zelfs als een hulp bij marketing als je ze goed inzet. De meeste ondernemers streven ernaar om zoveel mogelijk positieve reviews te ontvangen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het hebben van enkel lovende reviews ook tegen je kan werken. Consumenten denken dan namelijk al snel dat je de slechte of minder goede reviews extra weg laat op je webshop. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 95% van de consumenten zich niet bezighoudt met een bedrijf dat alleen maar positieve reviews heeft gekregen, omdat ze daardoor een te eenzijdig beeld van een bedrijf, product of dienst krijgen.

Wanneer je teveel negatieve reviews ontvangt is het wel belangrijk dat je ze succesvol beheert. Negatieve reviews kun je gebruiken om je bedrijfsstrategie te veranderen en aan te passen. In deze blog geven wij jou een aantal redenen waarom ondernemers vandaag de dag niet meer zonder reviews kunnen. 

  1. Reviews helpen je meer mensen te bereiken

Digitale mond-tot-mondreclame is de laatste jaren een ontzettend belangrijk marketinginstrument geworden. De meeste mensen controleren altijd de online reviews voordat ze overgaan tot aankoop. Onderzoek wijst uit dat 91% van de consumenten regelmatig online reviews doorneemt en dat 49% van de consumenten geen hotel zou boeken als er geen beoordelingen bij staan. Bovendien vindt 62% van de consumenten online reviews de meest invloedrijke factor bij het maken van een restaurantreservering. Kortom, online reviews zijn tegenwoordig het visitekaartje van een bedrijf. 

  1. Reviews zorgen ervoor dat je ranking in Google wordt verbeterd

Reviews zijn één van de belangrijkste factoren als het gaat om het rangschikken van je bedrijf in de zoekresultaten van Google. Google verzameld en beoordeeld namelijk het aantal reviews om je positie in de zoekresultaten van gebruikers te bepalen. Wil je graag meer potentiële klanten bereiken? Zorg er dan voor dat je al je reviews goed controleert en beheert. 

Ben je zelf benieuwd naar een bedrijf, product of dienst? Vergeet dan niet om ervaringensite.be te bezoeken. Op deze website vind je namelijk reviews en beoordelingen over diverse bedrijven in verschillende sectoren.

De conclusie

Consumenten laten zich vaak beïnvloeden door online reviews, omdat ze erg transparant overkomen. Door het lezen van reviews krijgen consumenten snel en gemakkelijk een beeld van het bedrijf, de producten en/of diensten, waardoor hun vertrouwen in een bedrijf toeneemt. Tevens kunnen reviews ervoor zorgen dat je snel en goedkoop meer mensen kunt bereiken en dat je webshop hoger in de zoekresultaten van Google wordt geplaatst.

Gerelateerde artikelen

Ga voor een goede SEO-strategie!

Bloedsnel internet

Internet vergelijken, hoe begin je eraan?