Minder sales meer marketing?

De laatste decennia zijn er minder sales mensen actief in Nederland. Dit komt met name door de enorme groei van online marketing. Doordat het merendeel van de klanten zich orienteert op internet is hoger in Google staan voor veel bedrijven belangrijker dan een extra salesmedewerker in dienst nemen.

Dat betekent niet dat menselijk contact gaat verdwijnen natuurlijk. Mensen doen nog steeds zaken met mensen, maar met name het aquisitie-gedeelte van het salestraject wordt steeds meer overgenomen door online marketing zaken als zoekmachine optimalisatie, Google (en Bing) Ads en social media.

Account management zal zeker blijven bestaan en voor sommige diensten bv bouwtrajecten van miljoenen is het ondenkbaar dat deze zonder tussenkomst van personen tot stand zullen komen. Maar aan de andere kant wegen de kosten van een salesmedewerker (denk aan salaris, auto, telefoon, laptop etc.) niet op tegen een goede online campagne als het gaat om het genereren van leads.

Als mensen in Google zoeken naar een product of dienst zitten zo ook al verder in de zogeheten customer journey. Hoe anders is dat met koude acquisitie (zijn we dat allemaal niet al jaren zat!?).

De meeste bedrijven zijn dan de laatste 10 jaar ook in gaan zetten op online marketing. Van het ouderwetse digitale visitekaartje naar websites die voor traffic en conversie zorgen. Websites die leads genereren.

Haal jij al voldoende leads via online marketing binnen?

Bezoek de website voor meer informatie : https://www.heers.nl/hoger-in-google/