De afgelopen jaren was er heel veel aandacht voor online marketing. Hoewel belangrijk, zagen we hierdoor echter ook dat veel offline marketingvormen in de vergetelheid raakten. Dit terwijl juist de combinatie tussen offline en online marketing zo sterk kan zijn. Mits de juiste reclamemiddelen worden gebruikt natuurlijk. Wist je bijvoorbeeld dat buitenreclame nog altijd één van de meest effectieve vormen van marketing is? Buitenreclame voor bedrijven is dan ook nog altijd onmisbaar. Vooral voor mkb-bedrijven. Maar wat maakt dat buitenreclame – ondanks het online geweld – nog altijd zo onmiskenbaar populair blijft? Wat maakt het zo doeltreffend? In dit artikel leggen we uit waarom het werkt. Je kunt er niet omheenConsumenten worden dagelijks bestookt met allerlei reclame-uitingen. De meeste zijn online te vinden. Denk maar eens aan alle spam-mailtjes, maar ook advertenties die constant verschijnen. Inmiddels zijn de meeste consumenten er zelfs zo slim in geworden, dat ze precies weten wat ze moeten doen om deze advertenties te omzeilen. Bijvoorbeeld door het gebruik van adblockers. Ze hebben er genoeg van. Hierdoor zal je bij online marketing dus ook een groot deel van de doelgroep niet kunnen bereiken of overtuigen. Maar hoe zit dat met buitenreclame? Deze reclame-uiting blijft zichtbaar. Het bevindt zich in het straatbeeld. Je kunt er niet omheen. Mensen kunnen geen adblockers gebruiken om het te weren. Elke dag als zij hun route lopen of rijden, zullen ze langs het reclamebord komen. Er zijn geen uitzonderingen. Hierdoor bereik je je gehele doelgroep. InnovatiefIs buitenreclame innovatief? Dit is toch juist één van de oudste marketingvormen? Dat klopt. Maar dat betekent niet dat dit marketingmiddel niet met de tijd is meegegaan. Door de jaren heen hebben we namelijk ongelooflijk veel veranderingen bespeurd. Zo zijn er zelfs digitale mogelijkheden beschikbaar. Je kunt de campagne dus perfect aan laten sluiten op jouw moderne marketingcampagne. Veel is mogelijk. Buitenreclame is dus nog zeker niet op retour en dat verwachten we ook voor de toekomst niet. Het wordt juist steeds vaker een belangrijk onderdeel van de totale campagne. Consumenten zijn visueel ingesteldWist je dat onze hersenen minder goed reageren op grote lappen tekst? Ze worden veel sneller geprikkeld door afbeeldingen en korte en krachtige boodschappen. De mens is van nature erg visueel ingesteld. Daardoor onthouden we afbeeldingen meestal ook sneller dan tekst. Dit geldt ook voor de consument. Dat is dan ook de reden waarom buitenreclame vaak zo effectief is. Juist doordat er veel afbeeldingen en minder (of vooral korte) teksten worden gebruikt. Heel vaak nemen onze hersenen de boodschap ook geheel onbewust over. Zeker als je hier dagelijks mee geconfronteerd wordt. Stel, een potentiële klant rijdt dagelijks dezelfde route en komt vervolgens langs een reclamebord met het logo van jouw bedrijf. Het lijkt erop alsof hij er weinig aandacht aan schenkt, maar onbewust wordt de afbeelding in zijn geheugen gegrift. Als hij vervolgens op een later moment in aanraking komt met jouw bedrijf, overheerst de herkenbaarheid van het logo en zal deze direct meer vertrouwen uitstralen. Hierdoor zullen consumenten sneller geneigd zijn om voor jouw merk te kiezen.
|