Samen in Zaken
Image default
Boekhouding

Digitaal VOG aanvragen

Wat zijn de voordelen van een VOG online aanvragen? Als individu heeft u in sommige gevallen een VOG nodig, deze wordt ook wel het bewijs van goed gedrag of Verklaring Omtrent het Gedrag genoemd. De VOG kan een vereiste zijn voor bepaalde functies, een goed voorbeeld daarvan is als je gaat werken met kwetsbare personen, vertrouwelijke gegevens in handen krijgt of budget bevoegdheid krijgt. De VOG aanvragen is makkelijker dan je denkt. De bedoeling is natuurlijk dat deze geldig is en de functie of bedrijf deze zo snel mogelijk op de juiste wijze in handen krijgt.

Wat moet je invullen voor een VOG aanvraag?

Het aanvragen van je VOG kan makkelijk, snel en online. Met behulp van het internet is een afspraak bij de gemeentehuis niet nodig. Je kunt simpelweg van je luie stoel de VOG aanvragen.

Wat moet je invullen tijdens je VOG aanvraag?

  1. Voorletters
  2. Achternaam
  3. Je email-adres
  4. Telefoonnummer
  5. Naam van het bedrijf waar je gaat werken
  6. De functie die je gaat vervullen bij het bedrijf
  7. Woonplaats van het bedrijf (bijvoorbeeld: Amsterdam)
  8. Waar je de VOG verklaring voor nodig hebt – kies uit:
    – Werken bij een bedrijf of instelling
    – Uzelf of eigen bedrijf
    – Vrijwilligerswerk
    – Freelance bij een opdrachtgever
    – Registratie in een beroepsregister
    – Lidmaatschap schietvereniging
    – Taxipas of ondernemerskaart
    – Huisvestingsvergunning
    – Bestuurder of medewerker van een stichting
    – Bestuurder of medewerker van een vereniging
    – Overige doeleinden
  9. Screeningsprofiel – kies uit:
    – Algemeen screeningsprofiel
    – Specifiek screeningsprofiel
  10. Internetbankieren (de verwerkingskosten kan je voldoen met iDeal)

Welk screeningsprofiel moet ik selecteren?

Wellicht dat je niet welk screeningsprofiel je moet selecteren, je kunt deze altijd nog navragen bij je werkgever zodat je VOG aanvraag op de juiste wijze verloopt. Als ook je werkgever dit niet weet kun je de VOG aanvraag als nog indienen. De medewerkers van hetvogbureau.nl zullen op basis van de door jou ingevulde functie de juiste screeningsprofiel selecteren. Deze moet je nog wel bevestigen, dat gebeur nadat je een e-mail hebt ontvangen van Dienst Justis. Deze e-mail krijg je wanneer de VOG aanvraag is ingediend.

Wat zijn de vervolgstappen?

Om je VOG aanvraag officieel in te dienen dien je nog de legeskosten aan Dienst Justis te voldoen, deze bedraagt €33,85 – nadat je dit hebt gedaan is je VOG aanvraag ingediend in het register van Dienst Justis, zij zullen je aanvraag screenen en de VOG aanvraag volledig verwerken. Meestal ontvang je de Verklaring Omtrent het Gedrag binnen 7 tot 14 werkdagen.

Is je VOG aanvraag afgewezen?

Voor de meeste Nederlanders komt het weinig voor dat een VOG aanvraag wordt afgewezen, maar wat zijn je mogelijkheden als Dienst Justis op basis van je justitieel verleden heeft besloten om de VOG niet af te geven? Dan kun je in bezwaar gaan, dat kun je doen door een brief te schrijven naar de Rijksoverheid en daar leg je uit waarom je recht zou moeten hebben op de VOG. Dienst Justis zal de VOG aanvraag dan in heroverweging nemen en eventueel de Verklaring Omtrent Gedrag toch afgeven. 

Wat als ik niet ingeschreven sta in de BRP?

Als u niet voorkomt in de Basisregistratie Personen (BRP) en geen Nederlands postadres heeft, of als u geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, moet u de VOG rechtstreeks bij Justis aanvragen.

Stuur het aanvraagformulier met alle bijbehorende bijlagen (pdf-documenten) in één e-mail naar: vog.np.rni@justis.nl (maximaal 10MB). De e-mail mag niet meer dan één VOG-aanvraag per keer bevatten.

U dient de volgende stukken (in pdf-formaat) per bericht toe te sturen:

  • Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (alle 4 pagina’s in PDF);
  • Indien deel 2 van het aanvraagformulier niet is ondertekend, moet er een document worden bijgevoegd waaruit blijkt waarvoor u de VOG nodig heeft (dit document kan bijvoorbeeld een brief, e-mail, of een uitdraai van een webpagina zijn). U vult dan zelf deel 2.1, 2.2 en deel 2.4A OF deel 2.4B in op het aanvraagformulier;
  • Kopie betalingsbewijs van de kosten ad €41,35 (bankafschrift of print screen, hoeft niet in pdf-formaat aangeleverd te worden);
  • Alleen wanneer een ander dan uzelf de aanvraag namens u indient, voegt u een machtigingsbrief bij, dat door zowel u als de gemachtigde is ondertekend. Ook moet u kopie van een geldig paspoort of ID-kaart van de gemachtigde bijvoegen.

Wij wensen je alvast veel success.

Bezoek de website voor meer informatie :